Warkah cinta untuk jiwa

Warkah ini, aku tujukan untuk diriku dan sahabat-sahabatku yang tercinta yang InsyALLAH tetap mencintai ALLAH dan Rasul-NYA di atas segala nikmat di dunia ini. Kerana hanya cinta itu yang hanya dapat mengalahakan segala nikmat duniawi, cinta hakiki yang membuat manusia melihat segala nikmat dari sudut pandang berbeza, lebih bermakna dan indah.

Warkah ini, aku tujukan untuk hatiku dan hati sahabat-sahabatku yang tercinta yang kerap kali terisi oleh cinta selain dari-NYA. Untuk hati kami yang selalu terlena oleh indahnya dunia, yang terkadang melakukan sesuatu perkara bukan kerana-NYA, lalu di ruang hati kami yang kelam ini merasa senang dilihat dan ditinggikan dengan pujian orang lain, entah di mana kami meletakkan keikhlasan itu. Maka saat merasakan kekecewaan dan kelelahan kerana melakukan sesuatu bukan kerana keikhlasan, sedangkan ALLAH tidak pernah menanyakan hasil melainkan kesungguhan dan ikhlasnya hati kami.

Warkah ini, aku tujukan untuk jiwaku dan jiwa sahabat-sahabatku yang tercinta yang telah mulai lelah menapak ke jalan-NYA, kerana seringkali mengeluh, merasa dibebani menjalani kehidupan dengan mulia di bumi ALLAH. Sedangkan tiada kesakitan, kelelahan dan kepayahan yang dirasakan oleh seorang hamba melainkan ALLAH akan mengampuni dosa-dosa kami.

Warkah ini, aku tujukan untuk rohku dan roh sahabat-sahabatku yang tercinta yang terkikis oleh helah dunia, serta membiarkan fitrahnya tertutup oleh maksiat yang dinikmati, entah di mana kami meletakkan kejujuran. Dan kini terabailah sudah nurani yang bersih, saat ibadah kami hanyalah rutin semata, saat jasmani dan fikiran kami hanyalah disibukkan demi duniawi semata, saat wajah kami menampakkan kebahagian yang palsu belaka.

Warkah ini, aku tujukan untuk diriku dan diri sahabat-sahabatku yang tercinta yang terkadang sombong dan bangga pada diri kami sendiri. Sesungguhnya tiada satu pun yang membuatkan kami lebih di hadapan-NYA melainkan ketakwaan. Padahal kami menyedari, pada tiap-tiap jiwa pasti akan merasa mati, namun kami masih bergelut dengan kefanaan.

Warkah ini, aku tujukan untuk hatiku dan hati sahabat-sahabatku yang tercinta yang mulai mati, saat tiada kami merasa getarnya menyebut Asma ALLAH, saat tiada kami menyesal ketika kebaikan berlalu begitu saja, saat kami tiada merasa takut pada-NYA ketika maksiat terjadi, dan saat tiada kami merasa berdosa menzalimi diri sendiri dan orang lain.

Warkah ini, aku tujukan untuk jiwaku dan jiwa sahabat-sahabatku yang tercinta yang masih tersimpan sedikit cahaya. Ya ALLAH, jangan KAU padamkan cahaya itu dari jiwa kami. Maka kumpulkan cahaya-cahaya yang sedikit itu hingga mampu menerangi wajah-wajah kami. Ya ALLAH, tetapkanlah hati kami pada agama-MU, pada rasa taat dan dakwah ke jalan-MU.

Warkah ini, buat aku dan sahabat-sahabatku yang tercinta. Semoga dapat membangkitkan iman kami yang sedang mati. Semoga bisa kami kembalikan semangat itu sebelum kami akhiri perjalanan di bumi ALLAH yang sementara ini.

Wallahualam

Tinggalkan komen